Tanulási zavar fejlesztése

Tanulási zavarnak nevezzük azt a jelenséget, amikor a gyermek megfelelő oktatási körülmények között nem tud hatékonyan megtanulni írni, olvasni, számolni. Vagy ezeken a területeken az iskolai teljesítmény jóval alulmarad az intelligencia szintje alapján elvárható teljesítménytől.

„Ha azt szeretnéd, hogy a gyermeknek megerősödjön az önbizalma, … mondjátok el neki, hogy az ő korában ti is ugyanígy küszködtetek azokkal a dolgokkal, amikkel ő, álljatok mellé, erősítsétek abban, amiben jó! A modern pszichológiai és pedagógiai üzenete, hogy sugározz bizalmat! Nézz a gyerek szemébe, és mondd neki azt: tudom, hogy te ezt meg tudod csinálni!”

Bagdy Emőke

Fontos tudni, hogy a tanulási zavar tüneteit enyhítő gyógypedagógiai fejlesztő foglalkozás nem korrepetálás, mivel más a célja. A korrepetáláson az éppen tanult tananyag megerősítése, addig a terápiás foglalkozáson a képességek és készségek felmérés után az erősségekre való építkezés, a gyengébb részképességek fejlesztése, az alapok megtanítása/újra tanítása, továbbá a tanulást segítő stratégiák elsajátítása a cél.

A foglalkozás tananyaga, számköre gyakran elválik az iskolában éppen tanult ismeretektől, számkörtől, mivel a hiányos ismereteket pótolni kell. A fejlesztés kitartást igényel a szülők és a gyerekek részéről egyaránt, mivel az eredmény nem minden esetben jön azonnal. A tanulási zavarral küzdő gyerekek gyakran lemaradnak, számukra több idő, több segítség, másfajta módszertan, differenciálás szükséges a sikeres ismeretelsajátításhoz, valamint a tanulás szeretetének átadásához.

Diszlexia

A részképesség zavarra (diszlexia és gyakran társuló diszgráfia) veszélyeztetett vagy azzal küzdő gyerekek és tanulók számára Meixner Ildikó által kidolgozott diszlexia prevenciós és reedukációs módszer alkalmazásával tudom támogatni a hozzám forduló családokat. A fejlesztés egyéni formában, vagy mikrocsoportban is egyaránt egyénre szabott differenciálással zajlik.

Bővebben

Diszgráfia

A tanulási zavar egyik formája a diszgráfia, azaz az írászavar. Amikor legtöbbször a gyermek számára is olvashatatlan írásproduktum jelentősen megnehezíti a tanulási folyamatát, és írásbeli számonkérését. Terápiája a diagnosztikai vizsgálati eredmények alapján egyénre szabott módon valósul meg. Az írászavar megjelenhet alaki (betűalakítás) vagy tartalmi (nyelvi elemek, szabályok) formában. Az írásban megjelenő hibák sok félék lehetnek, mely vizsgálata adja a támpontot a fejlesztési irányvonalának meghatározásában.

Bővebben

Diszkalkulia

A tanulási zavar egyik formája a diszkalkulia, vagyis a számolási zavar. Terápiája lassú, apró lépésekben történik, ahol a szemléltetés elengedhetetlen.

Bővebben