Diszgráfia

A tanulási zavar egyik formája a diszgráfia, azaz az írászavar. Amikor legtöbbször a gyermek számára is olvashatatlan írásproduktum jelentősen megnehezíti a tanulási folyamatát, és írásbeli számonkérését.

Mit kell vizsgálni az írás során?

Az írás folyamatát:

A ceruzafogást, az írómozgás ritmusát, folyamatosságát, különböző testrészek együttmozgását.

Az írás eredményét:

Alakilag: a sortartást, a betűnagyságot- és kapcsolást, a betűk döntését, a szabványos betűalakítást, a külalakot, az olvashatóságot, továbbá a javítási formákat.

Az alaki hibákon főként mozgásterápiával lehet hatékonyan javítani.

Tartalmilag: betűtévesztéseket (irány-, fontetikai, zöngés-zöngétlen és beszédmotoros tévesztések), betűkihagyásokat, betűbetoldásokat, valamint nyomtatott és írott formák keverését.

A tartalmi hibákat tudja a Meixner-módszer a leghatékonyabban javítani.

A helyesírás színvonalát, hibatípusait:

a tanult helyesírási szabályok alkalmazását.

Az írásban megjelenő hibák sok félék lehetnek, melyek vizsgálata adja a támpontot a fejlesztés irányvonalának meghatározásában.

Terápiája a diagnosztikai vizsgálati eredmények alapján egyénre szabott módon valósul meg.

A fejlesztést célszerű minél korábban megkezdeni.

Legfőbb fejlesztési területek:

  • • Nagymozgások
  • • Ritmusérzék
  • • Tapintás
  • • Propriocepcio
  • • Mozgáskoordináció
  • • Téri tájékozódás
  • • Formafelismerés
  • • Szemmozgások tudatos irányítása
  • • Finommotorika
  • • Domináns kéz szenzitizálása
  • • Grafomotoros készség
  • • Írásgyakorlatok
  • • Nyelvi, nyelvhelyességi készség
  • • Szókincs
  • • Szabálytudat, szabályismeret
  • • Figyelem
  • • Auditív emlékezet