Diszgráfia
A tanulási zavar egyik formája a diszgráfia, azaz az írászavar. Amikor legtöbbször a gyermek számára is olvashatatlan írásproduktum jelentősen megnehezíti a tanulási folyamatát, és írásbeli számonkérését.
Mit kell vizsgálni az írás során?
Az írás folyamatát:
A ceruzafogást, az írómozgás ritmusát, folyamatosságát, különböző testrészek együttmozgását.
Az írás eredményét:
Alakilag: a sortartást, a betűnagyságot- és kapcsolást, a betűk döntését, a szabványos betűalakítást, a külalakot, az olvashatóságot, továbbá a javítási formákat.
Az alaki hibákon főként mozgásterápiával lehet hatékonyan javítani.
Tartalmilag: betűtévesztéseket (irány-, fontetikai, zöngés-zöngétlen és beszédmotoros tévesztések), betűkihagyásokat, betűbetoldásokat, valamint nyomtatott és írott formák keverését.
A tartalmi hibákat tudja a Meixner-módszer a leghatékonyabban javítani.
A helyesírás színvonalát, hibatípusait:
a tanult helyesírási szabályok alkalmazását.
Az írásban megjelenő hibák sok félék lehetnek, melyek vizsgálata adja a támpontot a fejlesztés irányvonalának meghatározásában.
Terápiája a diagnosztikai vizsgálati eredmények alapján egyénre szabott módon valósul meg.
A fejlesztést célszerű minél korábban megkezdeni.
Legfőbb fejlesztési területek:
- • Nagymozgások
- • Ritmusérzék
- • Tapintás
- • Propriocepcio
- • Mozgáskoordináció
- • Téri tájékozódás
- • Formafelismerés
- • Szemmozgások tudatos irányítása
- • Finommotorika
- • Domináns kéz szenzitizálása
- • Grafomotoros készség
- • Írásgyakorlatok
- • Nyelvi, nyelvhelyességi készség
- • Szókincs
- • Szabálytudat, szabályismeret
- • Figyelem
- • Auditív emlékezet