Diszkalkulia

A tanulási zavar egyik formája a diszkalkulia, vagyis a számolási zavar. Terápiája lassú, apró lépésekben történik, ahol a szemléltetés elengedhetetlen.

Diszkalkuliával küzdő gyermekek napi kihívásai

A diszkalkuliával küzdő gyerekek számára a matematika tanulása, valamint a számok használata nagy kihívást és nehézséget, továbbá tartós problémát jelent. A gyermek számfogalma nem életkorában elvárt számkörű, mentális számegyenese kialakulatlan. Nem, vagy nehezen érti meg és használja a matematikai kifejezéseket, fogalmakat és szimbólumokat.

A jó, vagy átlagos képességű gyermeknél is megfigyelhető, hogy komoly nehézsége támad a számossággal. Továbbá iskolásként a matematika tanulása és a tanultak alkalmazása, a számok sorrendisége, a helyiérték fogalma, a sorozatokalkotás, a szabályok használata is problémát jelent számára. Orientációs képessége is általában gyengébb az életkorában vártnál: a saját testén, a térben és a síkban, valamint az időben is nehezen tájékozódik.

A fent említett nehézségek miatt, állandó mentális erőfeszítéssel próbálja a hibákat elkerülni, így figyelme fáradékonyabb.

A sok kudarcélmény által könnyen elveszítheti belső motivációját, szorongóvá, vagy ellenállóvá válhat a matematikához, vagy akár az egész iskolához való viszonyulása.

Miért hasznos a fejlesztés?

Óvodáskorban a veszélyeztetettség már felismerhető, ezért fontos, hogy a gyermek prevenciós jelleggel megkapja a szakszerű támogatást, akkor sikeresebb lehet a matematika tanulásában. A korai felismerés kivédheti a mindennapi kudarcélményt és az önbizalomvesztést.

Azonban sosem késő elkezdeni a fejlesztést. A fejlesztési irányvonala mindig egyénre szabott tartalmú és ütemű, amely a gyermek adottságaihoz alkalmazkodik. Fokozatos és rendszeres felkészítés által tartós ismereteket szerezhet, továbbá olyan tanulási és kompenzációs stratégiákat, amelyekkel képessé válhat az iskolai elvárásoknak megfelelni.

Prevenciós céllal, a nagycsoportos óvodás gyerekeknél javasolt, akkor, ha:

  • • Keveri az irányokat
  • • Keveri az irányokat
  • • Nem számlál dolgokat (pl.: kisautó, gyöngy)
  • • A saját testén, valamint térben, síkban és időben rosszul tájékozódik
  • • Relációk megkülönböztetésében bizonytalan (több, kevesebb, kisebb, nagyobb)

Alsó tagozatban a foglalkozás célja:

  • • Alapműveletek (összeadás, kivonás, szorzás, osztás) elsajátítása
  • • Alapvető számolási technikák megtanítása
  • • Egyre magasabb számkörben való tájékozódás
  • • A matematika elsajátításához szükséges részképességek (figyelem, emlékezet, téri tájékozódás stb.)
  • • A felső tagozat matematikai ismeretek alapjainak megteremtése

Fejlesztési területek:

  • • Orientációs képesség (saját testen, térben, síkban, időben való tájékozódás)
  • • Számfogalom felismerése
  • • Globális mennyiség-felismerés
  • • Mennyiségi-állandóság felismerése
  • • Számkép, számnév, számjegy egyeztetése
  • • Számemlékezet
  • • Rövid távú memória, valamint munkamemória
  • • Mennyiségi relációk
  • • Helyiérték-fogalom
  • • Számjegyek írása
  • • Alapműveletek végzése és inverzeiknek értelmezése
  • • Szöveges feladatok értelmezése, megoldása
  • • Matematikai szabályok alkalmazása