Gyógypedagógiai rehabilitáció
A gyermek meglévő képességeit kihasználva, azokra támaszkodva kell a gyermek minél teljesebb képességstruktúrájának kialakítására törekedni a fejlesztés során.
„Én azt hiszem, gyereket csak úgy lehet nevelni, ha az ember megtiszteli azzal, hogy komolyan veszi.”
Szabó Magda
A fejlesztés alapja
A Pedagógiai Szakszolgálat szakértői véleménye határozza meg a fejlesztés alapját, valamint a szülői interjú és a gyermek helyzetfeltáró vizsgálata is fontos a fejlesztési irány meghatározásában.
A fejlesztés célja
A gyermek egyéni fejlesztésének céljait, feladatait a fejleszthetőséget alátámasztó komplex orvosi, pszichológiai, valamint gyógypedagógiai vizsgálat eredményeire, diagnózisára és javaslataira kell építeni.
A fejlesztési terv
A fejlesztési tervet, a foglalkozások tartalmát mindig a fejlődési üteméhez kell igazítani, szükség esetén módosítani. Lehet egyes területeken gyorsabb, míg más területeken lassabb az előrehaladása, az is előfordulhat, hogy más terápiás eszközt kell választani fejlesztéséhez.
A fejlesztés során alkalmazott eljárások kiválasztása is fokozott körültekintést igényelnek. Figyelembe kell venni egyrészt a fogyatékosság típusát, súlyosságát és kialakulásának, valamint diagnosztizálásának és fejlesztésének megkezdési idejét és hosszát. Másrészt a gyermek életkorát, pszichés és egészségi állapotát, kognitív funkcióit és meglévő ismereteit.
A fejlesztési területek a gyermek egyéni adottságai, és a diagnózis függvényében pl.: szociális készség, motoros képesség, nyelvi készségek stb. különféle hangsúlyt kapnak.
A gyógypedagógiai rehabilitáció helyszíne
A fejlesztő foglalkozás nem csak a Mosolyfogó Fejlesztő Kuckóban valósulhat meg, hanem óvodák és iskolák felkérésére a gyermek szakértői véleménye alapján gyógypedagógiai rehabilitációs foglalkozás is igénybe vehető saját intézményükben.