Gyógypedagógiai rehabilitáció

A gyermek meglévő képességeit kihasználva, azokra támaszkodva kell a gyermek minél teljesebb képességstruktúrájának kialakítására törekedni a fejlesztés során.

„Én azt hiszem, gyereket csak úgy lehet nevelni, ha az ember megtiszteli azzal, hogy komolyan veszi.”

Szabó Magda

A fejlesztés alapja

A Pedagógiai Szakszolgálat szakértői véleménye határozza meg a fejlesztés alapját, valamint a szülői interjú és a gyermek helyzetfeltáró vizsgálata is fontos a fejlesztési irány meghatározásában.

A fejlesztés célja

A gyermek egyéni fejlesztésének céljait, feladatait a fejleszthetőséget alátámasztó komplex orvosi, pszichológiai, valamint gyógypedagógiai vizsgálat eredményeire, diagnózisára és javaslataira kell építeni.

A fejlesztési terv

A fejlesztési tervet, a foglalkozások tartalmát mindig a fejlődési üteméhez kell igazítani, szükség esetén módosítani. Lehet egyes területeken gyorsabb, míg más területeken lassabb az előrehaladása, az is előfordulhat, hogy más terápiás eszközt kell választani fejlesztéséhez.

A fejlesztés során alkalmazott eljárások kiválasztása is fokozott körültekintést igényelnek. Figyelembe kell venni egyrészt a fogyatékosság típusát, súlyosságát és kialakulásának, valamint diagnosztizálásának és fejlesztésének megkezdési idejét és hosszát. Másrészt a gyermek életkorát, pszichés és egészségi állapotát, kognitív funkcióit és meglévő ismereteit.

A fejlesztési területek a gyermek egyéni adottságai, és a diagnózis függvényében pl.: szociális készség, motoros képesség, nyelvi készségek stb. különféle hangsúlyt kapnak.

A gyógypedagógiai rehabilitáció helyszíne

A fejlesztő foglalkozás nem csak a Mosolyfogó Fejlesztő Kuckóban valósulhat meg, hanem óvodák és iskolák felkérésére a gyermek szakértői véleménye alapján gyógypedagógiai rehabilitációs foglalkozás is igénybe vehető saját intézményükben.