Iskolai előkészítő foglalkozás
A gyermek képességeinek feltérképezése és az általános felkészítés mellett, az esetleges részképesség-gyengeség felismerése és azok fejlesztése a fő cél.
Az iskola és a tanulás csudajó dolog! A gyerekek többnyire kíváncsiak, szeretnek felfedezni új dolgokat, ezt nem szabad figyelmen kívül hagyni a fejlesztésük, tanításuk során.
„A gyerek először játsszon, és ha ebben elfáradt, akkor majd kedvvel, önként veti magát a tanulásba. Mert a gyerek nem lusta, hanem kezdettől fogva mérhetetlenül kíváncsi, és igyekszik elsajátítani a világot.”
Vekerdy Tamás
Mi az iskolaérettség?
Az iskolaérettség többszempontnak való fejlettséget kíván. Fontos a testsúly és a magasság, az izmok és a csontok megfelelő állapota, amelyek a finommozgáshoz szükségesek, valamint a beszéd helyessége, az érzékszervek épsége.
Az értelmi, érzelmi tényezők közül fontos a logikus gondolkodás, a megfigyelőképesség, szintetizáló-szintetizáló képesség, a kitartó figyelem, továbbá a kíváncsiság, a tudásvágy és a kötelességtudat. Végül, de legalább ilyen fontos a szociális érettség is: a beilleszkedési képesség, a viselkedési normák betartása, a közösség elfogadása, és annak normáinak betartása.
Az iskolakezdés
Az iskolakezdés egy meghatározó állomás a gyermek életében. Az óvodai évek lezárásával a kisgyermeknek a játékok birodalmából az iskolapadba kell ülnie, ahol hirtelen nyugodt, az elvárásoknak megfelelő kisiskolássá kell válnia. Azért lássuk be, ez a legtöbb kisgyermeknek nem megy egyik napról a másikra.
Jól jöhet egy átmenet, egy iskolai oktatást megelőző pozitív tanulási élmény, amely segíti a gyermeket abban, hogy megszokja az új helyzetét, elfogadja és megértse a feladatát.
Milyen egy iskola előkészítő foglalkozás?
A foglalkozás egy komplex terápia, mely játékosan, sok mozgással valósul meg, így a tanulás élmény és felfedezés. A fokozatosság-elv mentén, saját gyakorlati megtapasztalásuk által fedezik fel, megismerik a bennük rejlő érzékleteket, képességeket és készségeket, amelyek az iskolai ismeretek elsajátításához szükséges alapokat adják, valamint segítik a gyerekeket abban, hogy az iskolában sok-sok sikerélmény érje őket.
Az iskolaelőkészítő foglalkozás fejlesztési területei:
- • Nagymozgás
- • Finommotorika
- • Szem-kéz koordináció
- • Dominancia, helyes ceruzafogás kialakítása
- • Grafomotorium
- • Szenzoros integráció
- • Ritmusérzék
- • Sorrendiség
- • Beszédmotorika
- • Auditív és vizuális észlelés és differenciálás
- • Alak és háttér megkülönböztetés
- • Alakállandóság
- • Analizáló-szintetizáló képesség
- • Általános tájékozottság
- • Szókincs, kommunikációs készség
- • Orientációs képesség (saját testen, térben, síkban, időben való tájékozódás)
- • Térbeli helyzet és viszony
- • Számfogalom felismerése
- • Globális mennyiség-felismerés
- • Mennyiségi-állandóság felismerése
- • Számkép, számnév, számjegy egyeztetés
- • Számemlékezet
- • Mennyiségi relációk
- • Figyelem és koncentráció
- • Gondolkodás
- • Memória
- • Feladattudat, monotónia-tűrés, kudarctűrés
- • Szociális készségek