Ingyen letölthető fejlesztő feladatok

Színkereső színező

Eszköz:

letölthető feladatlapok, színes ceruzák.

A játék a színek tanításában, a szem-kéz koordináció és grafomotorium fejlesztésében segít első sorban. De a feladattudatot, a kitartást is támogatja. A szókincs és a kreativitás is bővíthető, ha a gyerekeke megpróbálnak minél több dolgot mondani, adott színben.

Játékszabály:

A színek megnevezése és összekötése a megfelelő állattal, majd azok kiszínezése.

pdf letöltés

Keresd a párját!

pdf letöltés

Az évszakok varázslatos körforgása

A játék elsődleges célja az időbeni orientáció kialakítása, mely elvont, nem megfogható változás a gyerekek számára. A vizuális támogatás segíti az évszakok körforgásának állandóságának megismerését. Szókincs és verbális készség fejlesztését is segíti, ha beszélgetünk az évszakra jellemző dolgokról.

Eszköz:

Letölthető tábla és a hozzá tartozó szétnyírható évszak jellemzők. Érdemes két oldalas ragasztószalagot használni hozzá, egyiket a szétnyírt kis képekre, másikat a tábára felhelyezni, és akkor könnyebb a felhelyezés, főleg csoportos foglalkozáskor.

Játékszabály:

Az évszakok varázslatos körforgása játéktáblára a szétnyírt évszakokra jellemző képek elhelyezése.

pdf letöltés

Merre induljak?

A játék segíti az irányok megismerését és megkülönböztetését, mely nagyon fontos eleme az kultúrtechnikák (olvasás, írás, számolás) elsajátításának.

Eszköz:

4 db üdítős kupak a sablon nyilakkal, sablontáblák.

Játékszabály:

A sablontáblára fel kell helyezni a kupakokat az irányoknak megfelelően. Fontos, hogy a gyerekek nevezzék is meg az irányt: fel, le, előre, hátra. Nagycsoportól már lehet kérni a balra és jobbra elnevezést is. A szív (bal oldal), kéz (jobb a kézfogó kezünk) segíti a bal és jobb differenciálását.

pdf letöltés

Varászdoboz

A játék segíti az olvasás és az írás elsajátítását a betűk analizálásával és szintetizálásával, valamint a helyesírás gyakorlására is megfelelő eszköz. A játéktábla nyomtatott kisbetűje a még olvasni tanuló gyerkőcöknek könnyebbség.

Eszköz:

Dobókocka, játéktábla, füzet vagy írólap

Játékszabály:

A varászdobozban titkosírással vannak szavak elrejtve. A gyerekeknek a megadott kódok alapján meg kell keresni őket, vagy ők is találhatnak ki szavakat.

Titkosírásra egy-két példa. Ezek akár szóban vagy írásban is megadhatók, utóbbi szerint kártyákra nyomtatható formában is.

pdf letöltés

Maki gondolkodik

Eszköz:

laminált vagy kartonlapra ragasztott játéktábla, csipeszek

A játék elsődleges célja, hogy segítse a gyerekeket a zöldségek és gyümölcsök megkülönböztetésében, de egyéb fejleszti eszközként is használható, mint például: téri tájékozódás, szókincs, számolási készség, auditív emlékezet, fonológiai tudatosság fejlesztése stb.

Játék lehetőségek:

Tegyél csipeszt a zöldségekre! Nevezd meg őket! Hány zöldséget találtál?

Tegyél csipeszt a gyümölcsökre! Nevezd meg őket! Hány gyümölcsöt találtál?

Az karfioltól lépj előre egyet, majd lépj vissza hármat! Hova jutottál?

Mire gondoltam? Pl.: savanyú gyümölcs, teát is ízesíthetünk vele.

Tegyél csipeszt a paradicsomra, tapsoljuk le, hány szótagból áll!

Tegyél csipeszt arra a képre, amelyik:

2 szótagból áll

Madárnyelven így hangzik: u-o-a

pdf letöltés

Kupakoló játék

Eszköz:

laminált vagy kartonlapra ragasztott játéktábla, kupakok

A játék számos fejleszti lehetőséget rejt magában, de ami a megalkotására inspirált az az volt, hogy a gyerekeket segítse a térben való tájékozódásban. Megtanítsa őket a sor, az oszlop, az első, az utolsó a jobbra-balra és további viszonyszavak használatára. Mindemellett szókincsfejlesztésre, vizuális- auditív emlékezet fejlesztésre és gyűjtőfogalmak (állat, gyümölcs) elsajátítására is alkalmas.

Játékszabály:

A kupakok elhelyezése adott feltétel szerint.

Játékötletek:

  • o Nevezze meg a gyermek mik vannak pl.: az első sorban (fontos a balról jobbra „olvasás” betartása).
  • o Nevezze meg pl.: Mi van a 4. oszlopban.
  • o Például keresse meg a citromot, lépjen lefelé kettőt, balra egyet. Mondja meg hová jutott.
  • o A gyermek határozza meg pl.: Hol van a majom? (Második sorban és a második oszlopban.)
  • o Rakjon egy kupakot az első sorban az elsőre, a második sorban az utolsóra stb. Mondja el, mit takart le.
  • o Színek gyakorlása. Mi az, ami zöld? Rakjon rá kupakot. Sorolja fel, amiket letakart a kupakokkal!
  • o Tegyen a gyermek kupakot az állatokra! Hogy hívják őket? Sorolja fel emlékezetből, milyen állatok lapulnak a kupakok alatt.
pdf letöltés

Hova szállt a pillangó?

Fontos, hogy az iskolába lépő gyermek kialakult testsémával rendelkezzen. Testünkből kiindulva ismerjük meg a térirányokat, és jelentős szerepe van a gyermek önismeretének, önértékelésének fejlődésében is. A testrészek ismerete a nyelvi fejlődést is mutatja. Előbb a passzív szókincsében jelenik meg az adott testrész, vagyis mikor meg tudja mutatni, majd az aktív szókincsében, amikor már meg is tudja nevezni az adott testrészt. Utána már a jellemzői alapján is fel tudja ismerni pl. sálat tekerünk köré. A testsémának 3 fő területe van: a testtudat, a vizuális-poszturális testséma és a testkép.

A pillangócska a testtudat fejlesztéséhez nyújt segítséget, mellyel a testrészek megismerését gyakorolhatják a gyerekek.

Jó móka a pillangót kidekorálni pl. ujjfestéssel vagy a gyermeknek kedves technikával, aztán ollóval kinyírni, mely a finom, -és grafomotorikát, valamint a szem-kéz koordinációt is fejleszti.

Eszköz:

Pillangó sablon, (színező eszköz, olló)

Játékötlet:

Hova szállt a pillangó? A gyermek nevezze meg! pl.: A fejemre, az orromra stb.

pdf letöltés

Úti társasjáték

Eszköz:

laminált vagy kartonlapra ragasztott játéktábla és bármi egyéb eszköz, ami főként a csipeszfogást gyakoroltatja, ezzel is érzékenyítve, ügyesítve - a majd a későbbiekben - az írásban részt vevő ujjakat.

A játéktábla sok felhasználási és fejlesztése lehetőséget biztosít, többek között a szem-kéz koordinációt is fejleszti. Az első tábla egyszerűbb, a második már összetettebb úthálózatot ad számunkra.

Játékszabály:

Az úton való végig haladás.

Játékötletek:

  • o Vezesse végig gyermek a mutatóujját, a kis autót, a kis rollert, a kis kutyát stb. az úton.
  • o Irányok és sorszámok gyakorlására is alkalmas. Induljon el a gyermek egy általun meghatározott helytől. Menjen egyenesen, forduljon jobbra a második elágazónál stb.
  • o Elhelyezhetünk apró képkártyákat, vagy akár feladatkártyákat az úton, azokat kell felvenni és megnevezni.
pdf letöltés

Vizuális-auditív figyelem fejlesztése

A figyelem aktív, cselekvő magatartás, amely fontos az ingerek észlelésében, befogadásában, és feldolgozásában. Mondhatni ráhangolja a gyereket az adott tárgyra, eseményre. Befolyásolja az emlékezeti teljesítményt, segíti vagy akadályozza a feladatmegoldását.

A figyelem két formáját különböztetjük meg: a spontán és a szándékos figyelmet, utóbbi akarati elhatározás, belső szándék, valamint tudatos választás eredményeként alakul ki. Ezért nagyon fontos beépíteni a játékot a tanítási folyamatokba, mint fejlesztési lehetőséget.

Játék elemlámpával

Eszköz:

2 db elemlámpa

Játékszabály:

Egyik lámpa a játékvezető kezében, a másik a gyerek kezében van. A játékvezető irányít, de javasolt meghallgatni a gyerekek ötleteit és neki is átadni az irányító szerepét.

Játékötletek:

  • o Világíts a lámpám fölé, alá, mellé jobbra, mellé balra,
  • o Világíts az asztal és a szekrény közé stb.
  • o Kövesd a lámpámat és csináld, amit én! stb.
  • o Rajzoljunk kört, álló és fekvőegyenest, négyzetet, háromszöget a levegőbe
  • o Melyik három tárgyat világítom meg? Nevezd meg, majd sorold fel őket!

Rák úr keres - csipeszelő játék

Eszköz:

laminált vagy kartonlapra ragasztott játéktábla, csipeszek

A játék számos fejleszti lehetőséget rejt magában, mint például: téri tájékozódás, szókincs, számolási készség, auditív emlékezet, fonológiai tudatosság fejlesztése stb. A nyelvi zavarok mögött, gyakran áll fonológiai tudatosság hiánya, amely egy olyan képesség, mely segítségével a szavakat szótagokra, hangokra tudunk bontani. A játéknak a fent említett területek fejlesztéséhez számos felhasználási lehetősége van, ebből csak egy párat említek:

Az autótól lépj előre 3-at, majd lépj vissza kettőt, hova jutottál.

Mire gondoltam? Pl.: Négy lába van, háziállat és röfög.

Keresd meg a járműveket! Keresd meg, ami tud repülni stb.

Tegyél csipeszt a labdára, a malacra, a rákra, és a delfinre. Szótagold a szavakat!

Tegyél csipeszt arra a képre, amelyik:

2 szótagból áll

Madárnyelven így hangzik: i-a

Amelyikben van „a” hang. Hol hallod? A szó elején, közepén, végén?

„Ó” hangra végződik

pdf letöltés